Ketterää kokeilukulttuuria edustavan muutosmuotoilun case-esimerkkinä toimii Tampereen työllisyyspalvelut. Kolme muutosmuotoilijaa möyhensivät yhden tämän ajan merkittävimmän teeman, nuorisotyöttömyyden syitä ja löysivät useita, joista tähän valikoitui palveluiden ja informaation hajanaisuus. Teksti ja kuvat: muutosmuotoilijat Aho, Mäenpää & Uusitalo
Helposti saatavaa, yhteen koottua infoa kaikista nuorille suunnatuista palveluista, ei löytynyt. Ei Tampereen
työllisyyspalvelujen verkkosivuilta eikä muualtakaan. Mietimme mikä voisi motivoida mahdollisesti jo hieman syrjäytynyttä työtöntä
nuorta ylipäätään vastaanottamaan tietoa palveluista, jotka saattaisivat auttaa häntä
työllistymään tai ainakin sitä kohti. Syntyi ajatus kilpailusta, jonka palkintona olisi jokin
nuorille merkityksellinen asia, esimerkiksi älypuhelin.
Infokilpailu
Idea infokilpailuun syntyi etsiessämme nuorille suunnattuja
palveluja Tampereen seudulta. Kohderyhmäksi valikoitui 16-25-vuotiaat, ainoastaan peruskoulun suorittaneet nuoret siksi, että heidän aktivoiminen tuntuisi olevan haastellisinta. Huomasimme itsekin, miten hankalaa palvelujen
löytäminen oli, vaikka sentään tiesimme mitä etsiä.
Alkukartoituksen jälkeen
Kilpailun tarkoitus
Kilpailun tarkoituksena on antaa infoa työllistymis- ja koulutusmahdollisuuksista ainoastaan peruskoulun käyneille
16-25-vuotiaille nuorille. Kartoitimme tietoa erilaisista palveluista, joista juuri tämä kohderyhmä hyötyisi, joko Tampereen työllisyyspalveluiden
tarjoamana tai muun tahon tuottamana. Syrjätymisen yksi suurimmista syistä tuntuisi olevan koulutuksen puute ja siksikin infokilpailuun valikoitui työllisyyspaleluiden lisäksi erilaisia matalan kynnyksen koulutusväyliä, jotka tulevaisuudessa mahdollistaisivat paremman työllistymisen.
Tavoitteena on aktivoida ne vaikeimmin
tavoitettavat asiakkaat, jotka eivät kovin helposti lähde itsenäisesti hakemaan tietoa. Halusimme
tehdä kiinnostavan, oikeaa ja hyödyllistä tietoa tarjoavan ja vähän
hauskankin kilpailun. Kilpailuun olisi helppo kehittää pelillisiä
ominaisuuksia ja esimerkiksi luoda jokin hahmo liikkumaan
linkitettävillä sivuilla. Mallin jatkojalostuksessa vain mielikuvitus on rajana!
Teksti ja kuvat: muutosmuotoilijat Aho, Mäenpää & Uusitalo
Helposti saatavaa, yhteen koottua infoa kaikista nuorille suunnatuista palveluista, ei löytynyt. Ei Tampereen työllisyyspalvelujen verkkosivuilta eikä muualtakaan. Mietimme mikä voisi motivoida mahdollisesti jo hieman syrjäytynyttä työtöntä nuorta ylipäätään vastaanottamaan tietoa palveluista, jotka saattaisivat auttaa häntä työllistymään tai ainakin sitä kohti. Syntyi ajatus kilpailusta, jonka palkintona olisi jokin nuorille merkityksellinen asia, esimerkiksi älypuhelin.
Infokilpailu
Idea infokilpailuun syntyi etsiessämme nuorille suunnattuja palveluja Tampereen seudulta. Kohderyhmäksi valikoitui 16-25-vuotiaat, ainoastaan peruskoulun suorittaneet nuoret siksi, että heidän aktivoiminen tuntuisi olevan haastellisinta. Huomasimme itsekin, miten hankalaa palvelujen löytäminen oli, vaikka sentään tiesimme mitä etsiä.
Kilpailun tarkoitus
Kilpailun tarkoituksena on antaa infoa työllistymis- ja koulutusmahdollisuuksista ainoastaan peruskoulun käyneille 16-25-vuotiaille nuorille. Kartoitimme tietoa erilaisista palveluista, joista juuri tämä kohderyhmä hyötyisi, joko Tampereen työllisyyspalveluiden tarjoamana tai muun tahon tuottamana. Syrjätymisen yksi suurimmista syistä tuntuisi olevan koulutuksen puute ja siksikin infokilpailuun valikoitui työllisyyspaleluiden lisäksi erilaisia matalan kynnyksen koulutusväyliä, jotka tulevaisuudessa mahdollistaisivat paremman työllistymisen.
Tavoitteena on aktivoida ne vaikeimmin tavoitettavat asiakkaat, jotka eivät kovin helposti lähde itsenäisesti hakemaan tietoa. Halusimme tehdä kiinnostavan, oikeaa ja hyödyllistä tietoa tarjoavan ja vähän hauskankin kilpailun. Kilpailuun olisi helppo kehittää pelillisiä ominaisuuksia ja esimerkiksi luoda jokin hahmo liikkumaan linkitettävillä sivuilla. Mallin jatkojalostuksessa vain mielikuvitus on rajana!
Tarkemmat kuvat täältä.