Jakso 3. - Uuteen työhön

UUTEEN TYÖHÖN

Jakso vaihtuu. Tom Himanen aloittaa yhteisen vuorovaikutuksen kenttämme kolmanne jakson. Mies on perustanut noin 10 yritystä. Toiminut vaikka millä alustoilla. Mies on kouluttanut avaruusteknologiaa NASAssa ja tällä hetkellä toimitusjohtajana Elonhakkuu- yhtiössä. Klikinsäästäjässäkin mukana.



Mies aloitti tehostamisen ja prosessoinnin elämänsä surkeimmassa työpaikassa - keittiössä. Sipuli ei pilkkoontunut ajoissa. Sitten mies alkoi tehostaa toimintaansa. Hän keksi kärryille uusia käyttöjä, jolloin yhdellä ajolla pystyy tehokkaasti toteuttaa paljon muitakin. Yhtäkkiä miehellä oli kahvitauko. Hetken päästä kahvitauko oli niin pitkä että miehelle jäi aikaa korjata koulun tietokonetta pitkällä kahvitauolla. Se oli käänteentekävä hetki.

Mieti sekopäisiä, randomeita asioita joita tulee eteemme. Pyri sanomaan joo ja kokeilemaan. Himanen on sanonut joo moneen asiaan. Hulluiltakin kuulostaviin juttuihin. Silloin voi avautua uusia ja yllättäviä asioita elämässä.



Work smarter - not harder- Tämä on mindset jota kohti kannattaa ohjata toimintaa. Oma sovellus tästä sanonnasta on se että laiskaa ja aikaansaavaa yhdistävä tekijä on efektiivisyys. Jos jotakin halutaan tehostaa, niin prosessia voidaan tehostaa, käyttää tietokoneita ja laitteita. Mutta pointti on että tehosta. Olkoon tapa mikä hyvänsä. Tällä hetkellä digimurroksesta. Siitä puhutaan niin paljon, koska juuro mitään ei olle tehostettu. Siellä on valtava kilpailupotentiaali. Markkina toisaalta tukkeentuu vähitellen. Ennen tehtiin mobiiliaplikaatio joka mahdollisesta asiasta. Samaa potentiaalia ei enää ole. Sovellus ei ole automaattisesti jee jee. Nyt miltei kysytään että mikset tee puettavaa teknologiaa siitä. Keinoaly on tällä hetkellä kovassa nosteessa. Se on automaation muoto. Samoin kuin traktori, joka automatisoi hevosen. On hienoa ettei ihmiset ole pitelemässä sähköjohtoja, vaan sitä varten on tehty sähkötolpat. Valtion että yritysten on panostettava automatisaatioon.

Ihmisen tekemä muuttuu luksukseksi. Miten hallitsemme tätä - eettinen näkökulma. Siinä on iso ongelma. Jokin yritys automatisoi ja digitalisoi, muiden on tehtävä perässä. Täytyy syntyä uutta työtä. Ihmistyöstä, epätasalaatuisuudesta, tulee luksusta.



Facebook on markkinoinnin kanavana jätti. Sieltä löytyy potentiaalisia asiakkaita varmaan jokaisesta kohderyhmästä. Markkinoinnin työkalut eivät ole käyttäjäystävällisiä, mutta parasta mitä nyt vaan on tarjolla. LinkedInissä kohdennat tiettyihin ammatillisiin verkostoihin paremmin. Kannattaa kokeilla sitä, sillä nyt saa 50 dollarilla ilmaiseksi mainosrahaa LinkedIniin.

Yrittäjyys 1 - Kirsi Parviainen


Tärkeintä on asiakkaat ja työn hankkiminen. Ilman sitä ei ole laskutusta ja ei ole mitään. Aikaa saattaa olla paljon - aikaa todella vähän eikä aika riitä kaiken tekemiseen. Aloitamme asiakkaista. Se on kaiken tekemisen pohja. Kirsin osaamisen pohja on asiakkuuksien kehittämisessä. Ensin tietotekniikan maailmassa noin 13 vuotta Tiedossa. Sitten 2002 aloittanut asiakkuuksien kehittämisen näkökulmassa. Ensin yritysmaailmassa ja sitten tällä hetkellä julkisella sektorilla ja yrityskentässä.



Mikä ratkaisee voittajan? Idea lähtee usein omasta mielestä fantastisesta tuotteesta tai palvelusta. Mutta mikä ratkaisee voittajan? Se ei ole Kirsin mielestä tuote. Moni rakentaa kyllä sen varaan että sen tuote on parempi kuin muilla.

Hae ketä haet. Mihin laitat paukkusi. Minkälainen toimitnamallini on oltava ja mihin jaan resurssini. Valitse kiinnostava kohde. Kenen kanssa haluat olla tekemisissä. Pienellä yrittäjällä harovin on jäsentynyttä strategiaa. Ehkä vähän ajatusta. Jos asiakas lämpenee ensikontaktiin, niin silloin päästään alkumetreille. Asiakaskokemus koko ajan mielessä. Ajatus yhteisestä tekemisestä. Miten tässä asiakkuudessa toimitaan. Alkaa rakentua luottamusta. Sydän on saatava sykkimään yhteiselle tekemiselle. Se mitä saadaan alussa, kantaa jatkossa ja auttaa. Pyritään jatkuvaan kehittämiseen. Suurin syy siihen että B to B päättyy on se että asiakas muuttuu itsestäänselvyydeksi ja paukut menee uusasiakashankintaan.



Jos asiakkuus päättyy, niin luo paras mahdollinen jälkimaku yhteistyöstä. Julkisissa kilpailutuksissa sopimuskauden päättyessä ennen uutta kilpailutusta on saatava paljon paukkuja lopun tekemiseen. Jos hävitään uusi kilpailutus, ja vanha kausi jatkuu, niin oma tekeminen on silti lopussa nostettava tasoa huimasti yli. Silloin uuden kilpailijan on tehtävä huimia asioita.  Asiakas toivottavasti katuu ja kaipaa. Saattaa ostaa joitain pieniä juttuja ennen taas seuraavaa kilpailutusta. Tasoa on nostettava siis lopussa entisestään.



Missä tahansa kohtaamisessa on kolme tasoa. Tunteet, tiedot ja teot. Tunteet on aina pelissä. Se voi vahvistaa asiakkuutta tai heikentää. Kädenlämpöinen tunne usein myös heikentää tunnekokemusta ja sitä kautta asiakaskohtaamisen laatua. Tiedot liittyvät siihen että mitä tietoa haluamme asiakkailta ja mitä tietoa haluamme viedä asiakkaille. Siinäkin on vuorovaikutus. Liiketoiminnan näkökulmasta se tarkoittaa tekoja kohtaamisen aikana. Saadaan sovittua seuraava asia, saadaan jotakin jo tehtyä.

29.5.2018 Näkyväksi tekeminen liiketoiminnassa

Näkyväksi tekeminen on yksi kasvavimmista ja tarpeellisimmista osaamisista ja teoista niin organisaatioissa kuin liiketoiminnassakin. Organisaatioissa tehdään huippu juttuja, mutta ne on saatava näkyviin. Sitä voi lähestyä ainakin kahdesta päänäkökulmasta: isomman markkinoinnin ja ulkoa tehtynä, tai sitten sisäisesti henkilöbrändäyksen näkökulmasta laittaa henkilöstö itse tekemään näkyväksi työtään. Molemmat tavat toimivat keskenään kyllä ristiin, eivätkä ole toisiaan poissulkevia. Kasvavin näistä on kyllä henkilöbrändäyksen näkökulma jossa omalla kasvoilla ja tilillä tehdään näkyväksi omaa ja organisaation osaamista. 


Eri välineitä näkyväksi tekemiseen on oleellisimpina kuva, video ja ääni. Teksti yhtä lailla. Meidän on osattava kertoa tarinoita. Katsoimme välineitä ja tärkeimpiä työkaluja. Mindsetteja tarinankerrontaan ja onnistumisiin niissä. Esimerkkien kautta ja kokeillen. 

Helpot työkalut auttavat meitä olemaan tuottoisampia. Videon editointiin on valmiita työkaluja joilla editointi tapahtuu miltei nappia painamalla. Syntyy riittävä laatu, jossa arvo syntyy asiakkaalle myös siitä että he saavat materiaalin käyttöönsä kanavissaan nopeasti. 


1.6.2018 Yrittäjyys 2

Ennen verkostot on ehkä tunnettu ja käsitelty sanoittaen suhteina. Suhteissa on monelle vanhemmalle todella negatiivinen pohjaväre. Tässä maassa piirit ovat pienet. Niissä on osattava pyöriä ja tehdä myyntiä. Siinä ei ole mitään väärää. Verkostojen rakentaminen yrittäjän on ensiarvoisessa roolissa. Yksi tekijä ei saa kaikkia tehtyä. Oletko vain kiinnostunut, mutta oletko sitoutunut? Verkoston tasoja kun on kovin monia. Parhaimmillaan kaikilla on sama päämäärä, ollaan samassa tarinassa, ja kaikki tekevät yhdessä työtä päämäärän eteen.




Jokainen tuo oman osaamisenssa käyttöön projektiin. Tehdään yhdessä luottamuksella. Ilman sitä korttitalo katuu helposti syliin. Mielellään olemme verkostomaisessa ja missä tahansa toiminnassa aina etupainotteisia ja proaktiivisia. Aina laskutuksesta tekemisen ja vaikkapa viestimisen kanssa etupainotteisia. 


Asiakas haluaa usein pienellä panoksella valtavia megamuutoksia. Kahdella neljän tunnin konsultoinnilla halutaan koko organisaation muutos aikaiseksi. Vastuullinen sanoo kyllä että ambitionne ovat korkealla, mutta voimme saada aikaan varmasti jonkin nyrjähdyksen ja liikkeen aikaiseksi. Asiakas saattaa haluta mielestäsi aivan vääriä asioita, ja asiantuntijan mielestä pitäisi saada aikaankin jotakin ihan muuta. Se on vahvaa vuorovaikutusta. Keskustelua. Että jos asiakas haluaa vaikuttavuutta, niin meidän on aloitettava esimerkiksi vähän taaempaa.


Oppiva organisaatio ottaa haasteen vastaan ennen kuin se tietää miten se tulee toteuttamaan työn. Ei ihan poskettomiin ja astronomisesti vieraisiin töihin kannata lähteä, mutta sopivan pokalla luottaen että meillä on tähän kyllä osaamista. Ei jäsennä liian aikaisin 










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti