Joonas Utti – Gigglebug Entertainment
”...kerro vähän miten animaatiolla voi elää”
”Tykkäsin aina piirtää”. Kannustuksen puuttuminen koulussa: Opo antoi lähetteen suoraan paperitehtaalle. Onneksi kotona kannustettiin ja opetettiin uskomaan että piirtämistä voi tehdä työkseen. Se loi pohjan tekemiselle ja polulle koodaus tmi:en kautta Costa Ricaan ja MusicTV animaatiokilpailun kautta ensimmäiseen animatiostudioon, jossa nykyiset yhteistyökumppanit tapasivat.
Improvised Muutosmuotoilija, Joonas Utti 2017
|
Kikattaa Kakkiainen on
kaiken lähtökohta – siitä rakennetaan ylös- ja eteenpäin, omalla
Nordic-lookilla globaalisti. On myyntivaltti näyttää erilaiselle ja
tunnistettavalle.
Gigglebug
Entertainment animaatio/piirtäminen tapahtuu kaikki Suomessa, vaikka tiimi
onkin KV-kentillä HKI, Mikkelissä; Pariisissa, NYCissä; Bristolissa,
Losissa....
Suomessa kenttä on
pieni; on pakko päästä KV-markkinoille, jotta voi saavuttaa totista kasuva.
(Anima) Boutique –
studio Helsingissä. Synergiaetuja ja risk-management etu aloittavalle
yrittäjälle.
Service work 80% vs
original work 20% -- mallilla rakennettu ja kehitetty osaaminen ja yrityksen
varallisuus.
NYT:
Boutique n. 100% service work – mainontaa
yms.
Gigglebug n. 99% omaa
tuotantoa
Perustuu naurun
levittämiseen. Nauru on tarttuvaa!
Voidaanko se ilmiö
luoda animaatiohahmolla? Koskettamalla? Kosketus-kutituspeli.
Kasvoi sosiaaliseksi
ilmiöksi – ruudun ulkopuolellekin.
Mutta sen jälkeen
lähdetään kehittämän hahmoja ja tarinoita, koska toive oli tehdä
animaatiosarja.
Valittiin vesiväri-retro look joka vetoaa tämän hetken vanhempiin.
Valittiin vesiväri-retro look joka vetoaa tämän hetken vanhempiin.
”mitä jos meilä on liian hauskaa?”
Keijo Karhu pelkää aina pahinta
The Guys videoklipit – send your own
video
Credit – jos meillä on joku mukana
työssä, saa nimen mukaan. Näin tuetaan osaajien luovuutta ja sitä kautta Suomen
luovaa taloutta.
Se ensimmäinen yleisö
joka pitää saada kiinnostumaan ei ole se katsoja sohvalla – vaan tuottajat,
rahoittajat.
Tuottajan investiointi
20%
Kotimainen kanaava
(eli käytännössä YLE) 20%
Valtion kulttuurituet
50%
Cartoon Forum yms. alan
tapahtumat: Kiertää ja tuntea kaikki – se on tapa päästä kv-markkinoilla
Alkuun uusia katsotaan
ketä nämä on – naamat tutuksi – 7 vuotta työtä että nyt saadaan tapaamiset
mitkä halutaan.
Industry
presentations: luodaan asetelma ja sellainen buzz, mikä viestii että tämä on
kiinnostava, ja tähän halutaan investioida.
Kanavat ostaa vain jos
on pakko. Kakkiainen osui oikeaan aikaan. Sama tuote – eri pitch kanavan
mukaan. Se vaatii asiakkaan tuntemisen.
Muuttuva arvoketju: Luodaan
hahmot, tarinat – aikaa kestävä IP
(nimien suojaus,
hahmojen... ei kauheen pitkälle HelloKitty –tyyliin koska erittäin kallista)
Tyyliä ei voi suojata
– yksittäisen hahmon voi. Esim. Kakkiaisen.
Tulot TV-sarjat,
pelit, kulutustuotteet... Uusia brändejä voi lanseerata uusien kanavien kautta
Animaatiota
kv-tuotantoa tarvitaan lisää – se tasoittaa polkua muillekin suomalaisille ja
pohjoismaisille tekijöille. Suomessa pysytyään tekemään alkupään IP – meillä ei
ole pitkää historiaa, meidän vahvuus ei ole isot studiot.
Tarinan kerronta:
Älä piirrä hahmoa – vaan se kuka se hahmo on!
Mikä on sen hahmon tarina?
Luovassa työssä mikään
ei ole ikinä valmis: se on ideaali pohja uudelle kasvulle ja kehitykselle.
Tekemällä viisastuu –
matkalla oppii.
Kaikkien pitää pystyä antamaan projektiin jotain – ei voi pittää kiinni kynsinhampian oamsta ideastaan, muuten stoori ei kehity ja projekti todennäköisesti kaatuu siihen.
Ei tarkoita sitä että
antaa oikeudet tehdä mitä haluaa – vaan yhteistyötä. Mutta se on tasapainoilua:
kaikkien pitää tuoda jotain pöytään muuten kannattaa kysyä miksi ollaan mukana.
Toimiiko konsepti
kansainvälisesti?
Dubit – UK creative
testing jossa tuloksia peilataan Dubit benchmark tulokseen.
YLE tilasi uuden
kauden - Ennakkomyyty 13 maahan (25jaksoa)
Kolmas ääninappikirja
tulossa huhtikkuussa. Albumi Sony Music kanssa: vuoden paras lastenalbumi Emma.
Apps - #1 pre-school app in 64 countries.
+1mil downloads
TV-sarja, LIVE-events – lastendisko. Lelut tulossa syksyllä.
Tuntosarvet pitää
pitää ylhäällä – mikään ei ole liian pieni huomio, kaikki saa alkunsa jostain.
Tutkitaan, katsotaan mitä tapahtuu, miten reagoidaan. Mennään mahdollisimman
pitkälle, mahdollisimman hyvien isojen tekijöiden kanssa. Niin luovan työn
tekijä – taitelija pystyy keskittymään entistä enemmän siihen mitä hän haluaa
tehdä.
Omia pieniä GIF
looppeja joilla 25m latausta!
Kertoo paljon – osa
tarinan testausta. Lastentredit – kertoo mitä tapahtuu tulevaisuudessa
kuluttajien valtavirrassa.
Kiitos Joonas ja
Gigglebug Entertainment. Oli mielenkiintoinen aamu: niin ryhmän visu-alan
ammattilaisille kuin myös meille kaikille yrittäjille ja yrittäjähenkisille –
paljon evästä kuinka rakentaa tekeminen omalle osaamiselle, rohkeasti
KV-kentille hakemaan kasvua. Inspiroivaa ja motivoivaa materiaalia!
Jaana Wahlsten – Muutosmuotoilija vol1
Käsityöläisen tie on ollut monen kirjava ja välillä kivinenkin. Se on sisältänyt epäuskoa, opintoja, onnistumisia, onnellista työttömyyttä,
Prosessissa siihen
vaiheeseen että aloin miettiä omia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita; se vei
muutosmuotoilun kentälle. Näin jälkeenpäin ymmärrän etten ollut oikeasti
miettinyt miksi haluan tehdä työtä ja mitä se tarkoittaa mulle – olin
jumiutunut kuukausipalkka-ajatukseen.
Studio Hilla –
yhteinäinen kansio jossa eri yhteistyökumppanitekijöiden portfolioita.
Cross-selling.
KV- kauppa alkaa
Japaniin suunnittelulla.
Luova-ala; käyttö
lisääntynyt mutta kilpailu kiristynyt – se on globaalia ja hinnat poljettu,
tekijöillä vastaa. Ostajan markkinat. Missä muodossa haluan olla tässä mukana?
Vastaus löytyy
TAITEESTA. Tekemisessä tulee olla päämäärä. Miten taidetta esitellään?
On olemassa muitakin
tapoja tuoda taide ja oma tekeminen näkyviin kuin näyttely.
Taide on työtä, sillä
on arvo ja siitä pitää saada maksu.
Joukkoistaminen - jaetaan
rutiinitehtävät – monimutkaiset asiantuntijatehtävät – luovuutta vaativat
tehtävät
Kehitys nopeutuu,
viestintä tehostuu, mahdollisuus monille, laaja-alaista osaamista ja erilaisia
vahvuuksia. Uusia ideoita, näkökulmia ja ratkaisuja.
SkillShare
Piggy Baggy –
suomalainen tavarakuljetus-site
Muutetaan
toimintamalleja – sohaisemalla sinne vanhaan olemassa olevaan. Mihin muutoksen
voi synnyttää; miten keksiä se kohta.
Ei kannata valmistaa
jotain valmista kuviota/tulevaisuuspakettia valmiiksi – vaan ota pieniä
askeleita sitä kohti. Jätä tilaa uusille ideoille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti