21.9. Sosiaalinen media

Antti Rinkinen - Muutosmuotoilija sosiaalisessa mediassa


Antti on Tamoran CDO, Chief Digital Officer. Hän on ollut Tamoralla vuoden 2016 maaliskuusta lähtien. Tätä ennen hän teki pitkän uran sanomalehdistössä. Viimeksi kehityspäällikkönä Kaakon Viestinnästä. 




Sosiaalinen media. Somen kautta tavoittaa paljon erilaisia ihmisiä. Somessa kannattaa kuitenkin miettiä, missä kanavissa ollaan ja mitä niissä viestitään. Esimerkiksi Facebookin suosia alkaa kääntymään laskuun varsinkin nuorten keskuudessa. Snapchat taas alkaa kasvattamaan suosiotaan. Twitteriä kannattaa käyttää lyhyisiin, uutismaisiin viesteihin. LinkedIniä taas asiantuntijaprofiilin ylläpitoon.




Tänään on tarkoituksena, että pistetään aluille jokaisen henkilökohtainen digistrategia. Somessa verkostoidutaan, luodaan kontekteja ja luodaan edellytyksiä työlle. On hyvä istahtaa alas ja miettiä hetki sitä, mitä viestitään, missä viestitään, milloin viestitään, miten viestitään, kenelle viestitään ja miksi viestitään. Digitaalisessa maailmassa viestintäkanavia on monia, mutta on niissä kaikissa ei kannata missään nimessä olla läsnä.




Työ muuttuu. Uusi työ ei ole enää kahdeksasta neljään työtä. Työ on muuttumassa pirstaleisemmaksi. Uuden työn maailmassa pitää olla digitaalisesti läsnä. Tämä ei tietysti päde kaikille. Esimerkiksi Esa-Pekka Salosen tuskin tulisi olla sosiaalisessa mediassa saadakseen uusia työpaikkoja. 




Internetin kehitys

25 vuodessa on tapahtunut paljon. Ensimmäinen selain julkaistettiin silloin, ja silloin myös alkoi tulemaan kannettavia puhelimia. Antin Kaliforniasta kotoisin olevalla professorilla oli sähköposti. Ihmeenä pidettiin, että sähköpostin pystyi lähettämään nappia painamalla, ja kymmenissä minuuteissa viesti oli ehtinyt professorin ystävälle Kaliforniaan. 




15 vuotta sitten internet alkoi yleistyä. Se toimi kuitenkin melko hitaasti. Siellä oli vain vähän tietoa ja todella vähän käyttäjiä. Tällöin kännykät alkoivat pienetymään ja alkoivat kulkemaan ihmisten mukana.




10 vuotta sitten alkoi tulemaan älypuhelimia. Niistä alkoi tulemaan pieniä tietokoneita. Myös tiedonsiirto alkoi kasvamaan vaikuttavalla nopeudella. Facebook perustettiin 2004, Youtube taas 2005, ja Twitter 2006. Ensimmäinen Applen iPhone tuli 2007. Se mullisti kuluttajien käyttäytymisen ja niiden odotukset. Tällöin IT-teollisuus alkoi ymmärtämään, että kuluttaja määrää - kun täytät kuluttajan halut ja tarpeet, hän todennäköisesti ostaa sinulta. 




5 vuotta sitten. Älypuhelinten myynti lähti rajuun kasvuun. iPad julkisti ensimmäisen versionsa. Tiedonsiirron nopeus, sekä tiedon määrä kasvoivat huimaa vauhtia. Sosiaalinen median käyttö kasvoi paljon - sosiaalista mediaa alettiin käyttämään melkein vuorokauden jokaisena tuntina. Vanhemmat ihmisetkin alkoivat käyttämään nettiä ja sosiaalista mediaa.




Mitä on tapahtumassa? Prosessorien teho kasvaa ja koko pienenee, 3D-tulostus lisääntyy, IoT (Internet of Things) lisääntyy, puettavat laitteet, puhe tulee mukaan eri laitteisiin. Terveydenhoidon ja koulutuksen murros.




Visuaalisuus lisääntyy kovaa vauhtia. Tekstille taas saattaa käydä kökösti. Milleniaalien jälkeinen sukupolvi ei jaksa kirjoittaa tai lukea. He haluavat mielummin nähdä ja kuunnella. Videot, Periscope, Youtube, Vine, ja siitä kehittyneemmät ohjelmat ja sovellukset ovat valtavassa kasvussa. NFL on aloittamassa ilmaiset lähetykset Twitterissä. Siellä voit kommentoida peliä Twitter-yhteisöllesi. Olemme tuomassa urheilutapahtumat "isolle näytölle". Luomma digitaalisia, sosiaalisia ja fyysisiä vuorovaikutuksen kenttiä. 




Sisältöstrategioiden teko

Viestinnän ja journalismin ammattilaisena Antti puhuu myös viestinnän syistä. Miksi viestiä? Miten viestiä? Mitkä ovat hyvät kanavat viestintään? Mitkä taas välttämättä eivät toimi. 

Jokainen aloittaa luomaan itselleen sisältöstrategiaa. On tärkeää miettiä omaa digitaalista näkyvyyttään. Miksi näkyä esimerkiksi Twitterissä ja LinkedInissä? Mitä haluamme saavuttaa digitaalisella läsnäololla? Meidän ei kannata olla läsnä jossakin kanavassa vain sen olemassa olon takia. Suunnittelemalla pystymme myös paremmin ja konkreettisemmin viestiä meitä hyödyttäviä asioita ja markkinoida itseämme.

Miettikää neljän hengen ryhmissä digistrategiaa ja erityisesti näitä kysymyksiä:

1. Analyysi tilanteesta, mahdollisuuksista ja haasteista. Visio, missio, arvot sekä mitattavissa olevat tavoitteet.
2. Strategiamääritelmä: ainutlaatuinen, selkeä ja terävä.Miten erotut kilpailijoista. Mitä, kenelle ja miten. Kolpailuetu ja ydinosaaminen. Toimet strategian toteuttamiseksi.
3. Toteutuminen– tulokset ja toimenpiteet.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.