11.1. Ansaintamallit, tuotteistus ja hinnoittelu

Asko Mononen - Ansaintamallit, tuotteistus ja hinnoittelu

















Asko päivitti CV:nsä vuonna 2011, kun Nokia laittoi tuotekehitysputiikkinsa kiinni Köpiksessä. Hän googlaili "Cool CV" ja näki graafikoiden tekemiä ansioluetteloita. Hän kopsasi ideansa aikajanasta joltakin graafikolta.

Tuotteistus


Tanskassa ei ole alkoholimonopolia. Yksi viinikauppa on keskittynyt siihen, että heidän sloganinsa on "Good wine, great package". Hän etsii sellaisia, joissa etiketeissä on jotakin hauskaa tai spesiaalia.

Toisena esimerkkinä on Hotel Chocolate, joka myy tosi kallista suklaata. Esimerkiksi puolentoista kilon boksi maksaa 200 euroa. Yritys kuitenkin paketoi suklaansa hienosti ja tekee artesaanisuklaata. Kauppa käy ja suut jää makeaksi. Visuaalisuudella on suuri rooli ostopäätöksessä. Harvemmin kukaan ostaa kuormalavalta rumia virolaisia suklaata, jos vieressä on Hotel Chocolaten kauniisti pakattuja suklaita.

Kolmantena esimerkkinä on kukkakauppa Köpiksestä. Sieltä saa kukkien lisäksi viiniä ja suklaata. Se erottuu muista kukkakaupoista, sillä tässä on mietitty asiakkaan näkökulmasta tuotteita.

Neljäntenä on Build-A-Bear. Idea on, että kaupassa on teetetty nallen aihioita, jotka ovat täyttämättömiä hyllyissä. Kohderyhmänä on pienemmät käyttäjät. Yrityksen työntekijät täyttävät nallen juuri sen paksuiseksi kuin loppukäyttäjä haluaa. Tämän lisäksi nallelle laitetaan myös sydän sisälle ja se saa myös syntymätodistuksen. Vuoden päästä syntymätodistuksen annosta asiakas saa mailin, jossa toivotetaan hyvää syntymäpäivää.

Viidentenä esimerkkinä Asko kertoi Vianor rengashotellista. He miettivät koko polun rengaiden vaihtoon liittyen. Jos olet Vianorin asiakas, niin he lähettävät jossakin vaiheessa syys-lokakuuta viestin, jossa lukee "sinulle on varattu aika X, jos se sopii sinulle, vastaa A". Heillä on neljä henkilöä vaihtamassa yhden auton renkaita, joten renkaiden vaihto kestää noin 5 minuuttia per auto. Näin he saavat joustavuutta asiakas- ja tuotantopintaan. Jos Vianorin ehdottama aika ei käy, niin voit varata netistä kätevästi ajan renkaiden vaihtoon.

Kuudes esimerkki on Zipcar.com. Idea lähti liikkeelle New Yorkista. Zipcar on autonvuokrausfirma, joka ripotteli autot ympäri Nykiä. Appista näet, missä on lähin auto. Avainkortilla pääset suoraan autoon sisään eikä sinun tarvitse mennä erikseen liikkeestä hakemaan sitä. Heidän kohderyhmänään on nuoret kaupunkilaiset.

Seitsemäntenä esimerkkinä käytiin UberEATS.com. Espanjassa kiellettiin taksiliikenne Uberilta. Siellä päätettiin perustaa UberEATS.com, joka aloitti Barcelonasta. Vaihtoehtoina oli yksi lounas ja yksi päivällinen, jota he kuljettivat. Tämä on mielenkiintoinen verrattuna Foodoraan, Woltiin ja muihin samanlaisiin yrityksiin, joilla on logistiikkaongelmia. UberEATSilla oli vain yksi tuote, joka tilattiin ennakkoon. Kun tilaukset oli otettu, niin kuljetus oli paljon helpompaa ja edullisempaa.



Design persoonat


Kuka on teidän haluttu asiakas yrityksissäne? Onko se mökkinaapuri, yrittäjä, perhe, vanhukset, työnhakija… Design Persona, ostajapersoona, käyttäjäpersoona jne. Google on täynnä hyviä malleja.

Design Persona on hyvä pohja lähteä kartoittamaan omia asiakkaitaan. Design persona-työkalulla suunnitellaan palvelut unelmaasiakkaan tai asiakkaiden pohjalta. Design personassa kannattaa keskittyä ulkoiseen asiakkaaseen ennemmin kuin oman organisaation väkeen / sisäisiin asiakkaisiin. Helposti aletaan siirrellä palikoita talon sisällä, mutta kehitys ei näy asiakkaalle. Lähdetään aina loppuasiakkaasta.

Käyttäjä/kuluttajapersoonassa katsotaan yhtä pistettä asiakkaan elämänkaaressa. Asiakkuus voi jatkua läpi eliniän eri elämän vaiheissa. Esim. musiikin kuuntelussa musiikkimaku saattaa muuttua elämän aikana, vaikka sitoutuneisuus musiikkiin olisikin intensiivinen koko elämän ajan. Day in a Life -mindset, jossa kuljetaan asiakkaan matka, jotta löydetään mahdolliset ongelmakohdat ja ymmärretään asiakasta paremmin. Siten voimme alkaa miettimään asiakasta helpottavia ratkaisuja.

Ketterillä ja pienillä kokeiluilla saadaan monesti enemmän aikaan kuin yhdellä suurella. Asiakaslähtöinen kehittäminen lähtee asiakkaan tuntemisesta. Asiakasta voidaan haastatella erilaisilla metodeilla. Asiakaskyselyn tilalle voi perinteisen lomakkeen miellyttävämpiä ja helpompia palautejärjestelmiä esimerkiksi kaupoissa oleva hymynaama-palautejärjestelmä. Lomakkeiden visualisointi myös hyvä askel.

Kun asiakkaan prosessi on valmis, voidaan alkaa miettimään miten asiakkaan kokemusta parannetaan pienin askelin. Uusia ratkasuja ja ideoita voidaan hakea oman toimialan ulkopuolelta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.